• Wintertijd: Vitamine C tijd

    De kou heeft het land weer bereikt. De weersverwachtingen voor komend weekend zijn op zijn zachtst gezegd slecht. Collega’s snotteren er vrolijk op los. En de vriendelijke mevrouw achter de kassa kan haar gehoest nog maar moeite tot een minimum beperken. Kortom: tijd voor vitamine C!

    Waar heb ik vitamine C voor nodig?

    Vitamine C is nodig voor veel processen in het ons lichaam. Het helpt het bij het behoud van gezonde lichaamscellen en speelt het een gunstige rol bij de stofwisseling. Daarnaast bevordert vitamine C de genezing van infecties en is het belangrijk voor de weerstand ertegen. Vitamine C heeft ook een gunstige invloed op de genezing van wonden.

    Genoeg redenen dus om ervoor te zorgen dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt.

    Vitamine C, hoe krijg ik het binnen?

    Ons lichaam maakt zelf géén vitamine C aan. Hoe komen we er dan aan? Via het voedsel dat we dagelijks tot ons nemen. Het zit bijvoorbeeld in aardappelen, groente en fruit. Tot zover niks nieuws neem ik aan. Maar wie van ons kan nou zeggen dat hij/zij dagelijks voldoende groente en fruit eet om zijn aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C (70 mg) binnen te krijgen? Juist, ik twijfel daar ook over.
    Eet jij 200 gram groente en 2 keer fruit per dag? Al eet je trouw voldoende groente en fruit, dan biedt dat nog geen garantie. Want niet elk stuk groente/fruit bevat evenveel vitamine C. Voorbeeld: een appel bevat gemiddeld 10 mg vitamine C en 100 gr gekookte broccoli bevat 34 mg vitamine C. Wanneer je je appel schilt wordt het nóg minder en bij het lang(er) koken van groente gaat ook vitamine C verloren.

    Kortom, extra vitamine slikken kan geen kwaad.

    Hoe weet ik of extra vitamine C kan gebruiken?

    Wees gerust. Extreme tekorten komen bijna niet meer voor. De tijd van scheurbuik ligt gelukkig ver achter ons. Er zijn wel een aantal symptomen die zouden kunnen wijzen op een tekort. Ik noem er een paar: algemeen slap gevoel, wondjes genezen slecht, je bent prikkelbaar(der dan normaal), last van bloedend tandvlees, je krijgt makkelijker blauwe plekken, last van je gewrichten en gebrek aan eetlust. Zeker als je van jezelf al weet dat je te weinig groente en fruit eet, is de connectie snel gemaakt.

    Verder zijn er nog groepen mensen voor wie een extra portie vitamine C een gewenst aanvulling kan zijn. Denk hierbij aan stevige drinkers, rokers, mensen die onlangs een blessure hebben opgelopen, mensen die een infectie hebben en mensen die flinke stress hebben. Ook mensen die zwaar lichamelijk werk verrichten en/of zich in een koude omgeving bevinden, kunnen er baat bij hebben.

    Waar verkrijgbaar?

    Uiteraard kun je naar de dichtstbijzijnde drogist lopen en daar je potje multi-vitamine halen. Je kunt ook bij ons je voedingssupplement halen. Wil je weten welk supplement bij jou past? Vraag het ons. Wij helpen je graag op weg.


    Onze voedingssupplementen zijn geen substituut voor gevarieerde, evenwichtige voeding en een gezonde levensstijl. Dosering niet overschrijden.


    (Let op: onze producten zijn geen medicijn, overleg altijd met uw arts wanneer u twijfelt)